צלילה בדרום סיני – שארם א-שייח

עודכן לאחרונה: אוגוסט 20, 2023

הים האדום מציע לנו שפע של אתרי צלילה נהדרים במרחק קצר מהבית. כל היופי הזה נמצא כל כך קרוב (!) שלא כדאי לפספס אותו כאשר אתם בסיני, ואף כדאי לתכנן חופשה מיוחדת רק למטרה זו. אתרי הצלילה הפזורים לאורך חופי הים האדום או במרחק הפלגה קצר משם נחשבים בין הטובים בעולם ומושכים תיירים מכל קצוות תבל. במאמר קודם תיארנו את יעדי הצלילה העיקריים בסיני ואת מיקומם הכללי, בעיקר את אזור דהב ושארם א-שייח'.

הפעם נתמקד באפשרויות הצלילה בחלק הדרומי יותר, בדגש על העיר שארם א-שייח', המשמשת בסיס יציאה לצלילות בדרום סיני ואף באתרים רחוקים יותר בדרום מצרים. המפה שלפניכם מאפשרת להבין את המיקום הכללי של דהב (החץ העליון) ושארם (החץ התחתון).

צילום מסך - google maps

לפני הכל – ביטוח צלילה

חשוב לציין שאם אתם מתכננים לצלול בסיני, כל סוג של צלילה – מצלילת היכרות ועד ספארי צלילה – יש לרכוש מראש ביטוח נסיעות מתאים. ביטוח הנסיעות הבסיסי אינו מכסה מקרים בהם תזדקקו לטיפול או כיסוי הוצאות בעקבות צלילה, ולשם כך יש לרכוש ביטוח צלילה לסיני. העלות הנוספת היא לא גבוהה ובטח שווה את השקט הנפשי שלכם מתחת למים. זה לא המקום לחסוך בו. 

אזורים לצלילה בשארם א-שייח'

העיר שארם א-שייח' נמצאת קרוב מאד לקצה הדרומי של חצי-האי סיני. לכל אורך החוף הסמוך לשארם יש אתרי צלילה רבים ויפים. הגישה לאתרי הצלילה הללו היא מהחוף או ברוב המקרים במרחק הפלגה קצר מאד מהחוף. ממזרח לשארם, מעבר למיצרי טיראן נמצא האי טיראן, אשר גם אותו סובבים מספר אתרי צלילה נהדרים. גם לטיראן אפשר להגיע בהפלגה קצרה משארם, בעיקר מחלקה הצפוני באשור מפרץ הכרישים. מעט מזרחה מטיראן, האי סנפיר.

אם נפליג מעט דרומה משארם נמצא את שמורת הטבע ראס מוחמד. זהו פארק לאומי המוקף באתרי צלילה מרהיבים ונחשקים. גם מערבה מראס מוחמד אל תוך מפרץ סואץ יש שורה נוספת של אתרי צלילה.

גם לראס מוחמד ולאתרים ממערב לו אפשר להגיע בהפלגה קצרה למדי משארם. אלה מרחקים שניתן לעשות ביום אחד, לצלול באזור ולחזור לשארם. המפה הבאה מצביעה (מימין לשמאל) על האיים טיראן וסנפיר ולאחר מכן על העיר שארם וראס מוחמד.

עוד אזור צלילה נחשק נמצא דרומית מערבית לראס מוחמד, שם נמצאים מיצרי גובאל, שהם שער הכניסה למפרץ סואץ לכיוון תעלת סואץ. מעבר למיצרי גובאל נמצאים מספר איים בהם האי גובאל והאי שדואן. גם אזור זה עשיר באתרי צלילה כולל ספינות טרופות. החץ במפה שלהלן מצביע על ראס מוחמד בעוד שהאזור התחום בעיגול הוא אזור גובאל (ידוע גם בשם שאב אבו-נוחאס).

שימו לב כי לאזור זה ייתכן ותידרשו בוויזה למצרים. אם זהו היעד שלכם, בררו היטב אם נדרש ויזה, ואל תסעו בלעדיה כדי למנוע אי נעימות. ראו כל מה שצריך לדעת על הוצאה ויזה למצרים בכתבה הזו

מעבר לאזורים אלה, לים האדום יש כמובן עוד הרבה מה להציע לצוללים. אם תפליגו דרומה משארם לכיוון החלק הדרומי של הים האדום אל עבר מיצרי באב אל מאנדב ומפרץ עדן תמצאו שפע של אתרי צלילה נהדרים באזור שנהוג לכנות "אתרי הצלילה של דרום מצרים". אולם, הפעם נתמקד, כאמור, בעיר שארם ובאזור הקרוב אליה והסובב אותה. 

קצת על שארם א-שייח'

מדובר בעיר גדולה אשר בה ענף התיירות הוא הענף הכלכלי העיקרי. העיר משמשת כבסיס יציאה לצלילות בכל אזור דרום סיני ואף דרומה משם. הגישה לשארם אפשרית בדרך היבשה, כאשר הכביש ממעבר הגבול בטאבה עד לשארם הוא כביש טוב מאד ברובו הגדול (למעט מספר קטעים הנמצאים בשיפוץ מידי פעם) והוא מאפשר הגעה לשארם בתוך כשלוש שעות של נסיעה.

בשארם כ-75,000 תושבים נכון לסוף שנת 2022. יש בה מגוון גדול מאד של בתי מלון ואפשרויות אירוח: החל בבתי מלון צנועים ועד בתי מלון יוקרתיים מפוארים מאד. בעיר  יש כ-40,000 חדרי מלון (לשם ההשוואה, באילת יש כ-8,000 חדרי מלון) והיא מציעה שפע של אפשרויות נופש וכמובן גם מועדוני צלילה רבים מאד, כאשר רובם נמצאים בבתי המלון בעיר.

בעבר שארם הייתה יעד תיירותי מאד מבוקש בקרב תיירים רבים, בעיקר צוללנים וחובבי צלילה, בעיקר מרוסיה ושאר מדינות מזרח אירופה, כמו גם בקרב איטלקים ואחרים. התרסקות מטוס הנוסעים הרוסי שהמריא משארם באוקטובר 2015 הביאה להפסקה של טיסות בינלאומיות סדירות ממדינות רבות, כך נפגעה קשות התיירות לשארם ולסיני בכלל. במהלך 2016 החלו מחדש טיסות שכר של קבוצות תיירים מאירופה וב-2017 חודשו גם טיסות סדירות, לאחר שלא מעט מדינות (בהן גרמניה) ביטלו את האיסור לטוס ישירות לשארם.  כתוצאה מכך חלה התעוררות בתנועת התיירים לשארם. יחד עם זאת, המלחמה בין אוקראינה לרוסיה שהחלה בשנת 2022 שוב האטה את קצב הצוללנים ממדינות אלה, והם כמעט שאינם מגיעים. 

גם הצוללנים הישראלים חוזרים לסיני ולשארם יותר ויותר, ותרם לכך פתיחת קו הטיסות הישירות מנתב"ג באפריל 2022. הקיצור המשמעותי בזמן ההגעה מישראל לשארם, הוביל לכך שיותר ישראלים מגיעים לעיר, ורבים מהם מתנסים גם בצלילה. 

עבור הצוללנים מדובר בסוג של גן עדן. שפע של אתרי צלילה במרחק קצר, היצע גדול של מועדונים, שירות מעולה ומקצועי של המצרים וכל מה שנשאר לנו כצוללנים הוא לבוא וליהנות מכל היופי הזה הממתין לנו שם. מועדוני הצלילה מציעים גם קורסי צלילה בכל הרמות, החל מכוכב ראשון ועד קורסים מתקדמים (Divemaster).

העיר מקבלת אורחים בחום רב ומועדוני הצלילה מספקים שירות ברמה גבוהה. העלות של לינה וכלכלה בשארם נמוכה יחסית, כך שאפשר לתכנן בה חופשת צלילה נהדרת גם בשילוב לינה בבית מלון. מסביב לעיר התפתחו מוקדי עניין נוספים לתיירים כמו טיול בהרי סיני ועוד.

 

צלילה בשארם א-שייח'

מי שרוצה להתמקד בצלילה ימצא כאן מספר אפשרויות: ראשית, כאמור ניתן להגיע לבתי המלון וליהנות מחופשה המשלבת צלילה. מועדוני הצלילה מציעים הפלגות יומיות הכוללות מספר צלילות מודרכות, ציוד צלילה וארוחת צהריים. בהפלגה כזאת מקובל בדרך כלל לצלול שתי צלילות ולעיתים ניתן לסכם על צלילה שלישית, במיוחד בימי הקיץ בהם יש יותר שעות אור.

להפלגות הללו ניתן לצרף גם נופשים שאינם צוללים היכולים ליהנות משנירקול. ההפלגות יהיו על פי רוב לאתרי הצלילה לאורך החוף הקרוב לשארם או לטיראן, אך אפשר לסכם גם על הפלגה לאזור ראס מוחמד. צוללים המעוניינים להגיע לחופשה כזאת יוכלו לסכם מראש על חבילת צלילה בת מספר ימים הכוללת גם הסעה מהגבול וחזרה.

אם חשבתם על קורס צלילה בשארם, כדאי לדעת כי בשארם (כמו ברוב המקומות בחו"ל) ניתן לבצע קורס שני כוכבים ב-5 ימים (בארץ 7 ימים). רמת ההדרכה גבוהה ומקצועית, וחשוב שרמת האנגלית שלכם תהיה סבירה מאחר והקורס מתנהל באנגלית. אפשר למצוא מדריכים דוברי רוסית, איטלקית, גרמנית ועוד. מאחר ועלות הלינה והכלכלה בשארם אינה גבוהה תוכלו ליהנות מקורס טוב בעלות סבירה – והיתרון הגדול יהיה בכך שתצללו באתרים מרהיבים כבר בקורס עצמו.

בנוסף לצלילה בהפלגה יומית בסירה, שארם משמשת כבסיס יציאה למסעות צלילה (ספארי צלילה) במרחבי הים האדום, בעיקר לאזור טיראן ואו ראס מוחמד אך גם לאזורי רחוקים יותר כמו מיצרי גובאל ואף לאתרי הצלילה בדרום מצרים. ספארי צלילה הוא מסע צלילה המאפשר לצוללים להתרכז בצלילה ובו נהוג לצלול 3-4 צלילות בכל יום כולל צלילת לילה.

לפרוט מלא של האפשרויות, כולל מחירים, ראו בעמוד שלנו על צלילה בסיני או השאירו פרטים כאן ומדריך מקצועי יחזור אליכם עם כל מה שצריך לדעת >>

אתרי צלילה באזור שארם א-שייח'

באזור שארם יש עשרות אתרי צלילה הנושקים לחופי העיר ולאזורים נוספים שתיארנו כאן, לכן תקצר היריעה מלתאר את כולם. נוכל לומר רק שמדובר באתרים נחשקים מאד הכוללים שפע עצום וצבעוני של דגה ומגוון גדול ועשיר של אלמוגים. הריפים צונחים לעומק של עשרות מטרים, אפשר לפגוש לידם גם צבי ים, מורנות ענק, דולפינים, כרישים מסוגים שונים וגם שפע של ספינות טרופות. טמפרטורת המים באזור נוחה מאד לצלילה, מזג האוויר מאפשר לצלול כל השנה והראות במים טובה בדרך כלל.

ההגעה לאתרים בספינה מאפשרת לצוללים לחוות את האתרים במיטבם מאחר והירידה למים מתבצעת ממש מעל אתר הצלילה עצמו.

בכל זאת, אי אפשר שלא לתאר לפחות אתר אחד או שניים על מנת לאפשר לכם להבין למה אנחנו כל כך אוהבים לצלול שם, אז בחרנו שניים מתוך רבים:

Jack Fish Alley

אם תרצו, בתרגום חופשי לעברית "הסמטה של הדג ג'ק". האתר נודע בעבר גם בשמות Fisherman's Bank או בערבית בשם "ראס קוסבה".
נמצא בדופן המזרחית של חצי-האי ראס מוחמד וההגעה אליו אפשרית בהפלגה בלבד. קופצים למים מאד קרוב לסלעים היורדים מראס מוחמד. סמוך לתחילת המסלול יש כניסה לנקיק ולמערה הנראים כמו סמטה (ומכאן ככל הנראה שמו של האתר). אפשר להיכנס לנקיק בזהירות תוך שמירה על איזון.

קרני אור חודרים לנקיק מלמעלה והופכים אותו ליפה ומסתורי עוד יותר. בכניסה לנקיק סובבים אותנו דגים שונים. אפשר להמשיך ישר אל תוך המערה הקטנה שבמקום אך יש לעשות זאת רק אחד אחד ובתיאום עם המדריך. הנקיק לוקח אותנו שמאלה בחזרה אל הריף.

לאחר כשלוש דקות נוספות נגיע לפתח נוסף בריף בעומק של כ-14 מטר. זו כניסה למערה או למעשה פיר העולה עד לעומק של כ-6 מטרים. קרני האור החודרים אל הפיר מלמעלה משרים בו אוירה מסתורית וחביבה מאד. משם ממשיכים לאורך הריף ואז חוצים אזור חולי המשובץ מידי פעם בסלעים גדולים.

כאן מתחיל שוב אזור צלילה מרהיב ביופיו, מגוון בהרבה סלעים גדולים בצורות שונות, אלמוגי ענק בשלל צבעים ומספר נקיקים שאפשר לרדת אליהם בזהירות. האתר עשיר ומגוון מאד בצורות סלע ואלמוגים, שפע של דגה ומידי פעם אפשר לפגוש בו צבים ומורנות גדולות במיוחד.

מורנות בסיני

הספינה הטבועה טיסלגרום (Thistlegorm)

ספינת המשא  של הצי הבריטי אשר הוטבעה על ידי מטוס גרמני במלחמת העולם השניה. הספינה ירדה למצולות באוקטובר 1941, כאשר 9 מתוך כ-40 אנשי הצוות נהרגו לאחר שהספינה התבקעה לשני חלקים.

על הספינה אפשר לראות עדיין אופנועים, משאיות, קטרי רכבת, שריוניות, מארזי תחמושת וציוד אישי של חיילים. טיסלגרום אמנם השיבה מלחמה והצליחה להפיל את אחד המטוסים הגרמנים, אך הקרב הסתיים בטביעתה. הטיסלגרום מדורגת במקום גבוה כאתר צלילה מבין הספינות הטרופות הקיימות בעולם. מסביב לספינה ועליה התפתחו מושבות אלמוגים ולהקות דגים רבות. בירידה לאתר הצלילה יש בד"כ זרם ולעיתים זרם חזק ולכן המקום מתאים לצלילה ע"י צוללים מיומנים בלבד.

צוללים בסיני

הספינה הטרופה טיסלגרום (Thistlegorm)

בדרום סיני ואזור שארם א-שייח' נמצאים אתרי הצלילה היפים ביותר בסיני, וזהו גן עדן לצוללנים מכל העולם. ראו באתר את האפשרויות השונות לצלילה בשארם א-שייח'.

לא רק ניתן, אף מומלץ לעשות זאת. במסע של מספר ימים בים האדום אפשר להתרשם מנוף תת הימי מהיפים ביותר בעולם כולו. ניתן לקבל פרטים באתר על מועדי ספארי צלילה ולהירשם לתאריך הקרוב. 

הנסיעה ממסוף הגבול בטאבה לשארם א-שייח' אורכת כשלוש שעות וחצי במונית. ניתן להזמין מונית אונליין באתר, וליהנות מרכב חדש ומנהג מקצועי ואמין שאיתו אפשר לנסוע בראש שקט. 

כן. המרחק בין ראס מוחמד לשארם א-שייח' הוא קילומטרים בודדים, וניתן בנסיעה של כ-20 דקות להגיע לשמורת הטבע וליהנות משפע אתרי הצלילה המדהימים שבה. כמו כן, ניתן להגיע לשמורה גם באמצעות שייט מחופים אחרים בשארם. 

Sending
User Review
0% (0 votes)
מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו:
עזרו לנו לעזור לכולם

נתקלת בחוסר דיוק או שיש לך המלצה לשיפור התוכן? ספר לנו כדי שנוכל להשתפר עבור המטיילים הבאים!

יש לך תוכן מעניין על סיני שאת/ה רוצה לחלוק עם אחרים?

קח/י חלק במהפכה ואנחנו נדאג להוסיף את המידע בצורה מסודרת ומונגשת ל-Sinai Vibes

יורדים לסיני? הנה כמה דברים שאנחנו יכולים לעזור בהם:

הזמנת מלון – יש באתר מבחר מלונות מומלצים, ככל שהזמן עובר החדרים נתפסים והאפשרויות מצטמצמות. אגב, יש גם חושות!

הזמנת מונית מראש (אונליין באתר) – זה ידוע שלא יורדים לסיני מבלי להזמין מונית מראש באופן מסודר.

רכישת ביטוח נסיעות – סיני היא חו"ל, וכמו כל נסיעה לחו"ל חשוב לא לקחת סיכון, לרכוש ביטוח, ולצאת לחופש בראש שקט.

רכישת חבילת גלישה – להישאר בזמינות גם בסיני. חבילת גלישה לטלפון הנייד שחשוב לרכוש כבר מהארץ, עוד לפני הנסיעה. 

רגע לפני תשלום אגרת המעבר לסיני...
איך אתם מגיעים מהגבול למלון כבר סגרתם?

בזמן שאת אגרות המעבר לסיני ניתן לרכוש תמיד וללא הגבלה, כמות המוניות להזמנה מראש מוגבלת והן אוזלות במהירות. אם תזמינו מונית עכשיו נוכל להבטיח לכם נסיעה חלקה ונעימה מהגבול ועד מקום האירוח, במונית חדשה וממוזגת עם נהג זהיר שלא ממהר ללקוח הבא. למידע נוסף על שירות הזמנת מונית בסיני לחצו כאן. את אגרת המעבר לסיני תוכלו לרכוש גם מיד לאחר מכן.

דילוג לתוכן