בעניין מצב הביטחון בסיני

עודכן לאחרונה: אוקטובר 10, 2022

המטה לביטחון לאומי מזהיר מפני איום מזדמן (רמה 2).
"המטה ללוחמה בטרור מבהיר בזאת, שאזהרת המסע דלעיל היא המלצה בלבד ואילו ההחלטה על ביקור/שהייה במקום כלשהו בחו"ל נתונה לשיקול דעתו של כל אדם ועל אחריותו הבלעדית תוך שהוא שוקל את משמעויות אזהרת המסע, סיכונים אחרים מלבד סיכוני הטרור (ראה אתר משרד החוץ) ומודע להוראות הדין הישראלי​".

בהתאם להחלטת משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי – החל מחודש אוגוסט 2021 מתבצעת הפרדה בין צפון סיני לדרום סיני בכל הקשור לאזהרות מסע. בדרום סיני הורדה רמת האיום ל-2 – איום מזדמן. 

 

אז מה הסיפור עם הביטחון בסיני?

אחת השאלות שחוזרת על עצמה שוב ושוב בהקשר של נסיעה לסיני היא "האם בטוח לנסוע לסיני?". מאחר ואנחנו נדרשים שוב ושוב לעניין זה, אנחנו מביאים בפניכם את הדברים הבאים שמהווים את העמדה הרשמית של אתר "סיני וייבס" בכל מה שנוגע למצב הביטחון בסיני.

נגלה לכם כבר בהתחלה שתשובה חד משמעית לשאלה הזאת כנראה שאין, בדיוק כפי שאין תשובה חד משמעית לשאלות כאלה לגבי מקומות אחרים בעולם. הביטחון בסיני הוא נושא מורכב שאין להקל בו ראש, אולם לפני שמחליטים לכאן או לכאן חשוב מאוד לדעת את העובדות במלואן, כדי לקבל את ההחלטה אם לנסוע או לא ממקום מושכל. עוד חשוב לציין שתחושת ביטחון היא ברוב המקרים עניין סובייקטיבי, ולכן בהחלט יכול להיות שמישהו יחוש ביטחון במקום מסוים, בעוד שחברו ירגיש אחרת ממנו בדיוק באותו מקום.

אזהרת מסע לסיני

ראשית, חובה לציין שלסיני קיימת אזהרת מסע המתריעה על איום מזדמן בנסיעה לסיני. לאחר כמעט 15 שנה של אזהרת מסע חמורה יותר – ואף פעולה קיצונית של סגירת מעבר הגבול בטאבה בחול המועד פסח 2017 עקב התראות ביטחון – באוגוסט 2021, לאחר מספר פעולות ביטחון שננקטו מצד השלטונות המצריים, הוחלט להוריד את רמת האיום. בחודש אפריל 2022 הורדה עוד יתר רמת האיום וכעת היא ברמה 2 – איום מזדמן. 

עוד הוחלט במטה לביטחון לאומי להבחין סוף סוף בין צפון סיני ודרום סיני (שהוא האזור המתויר) ולהפנים שאלו הם אזורים מרוחקים זה מזה, שונים בתכלית וההתייחסות אליהם אכן צריכה להיות שונה. הורדת דרגת האיום מתייחסת לאזור דרום סיני והוא זוכה כעת לאזהרת מסע נפרדת מאשר אזור צפון סיני, שאליו בהחלט לא מומלץ להגיע. 

הפעולה הזו חשובה מאוד, משום שגם אם אין באמת קו גבול רשמי שחוצה בין שני האזורים – צפון סיני בהחלט מוגדר כמחוז נפרד, שבירתו אל עריש, וחיים בו גם שבטים שאינם נמצאים בדרום סיני ובאזורי התיירות המוכרים לאורך קו החוף. שטחו הכולל של חצי האי סיני הוא כ-61 אלף קמ"ר – פי 3 בערך משטח מדינת ישראל כולה. מתוכו, השטח של צפון סיני הוא כ-25 אלף קמ"ר. צפון סיני הוא אכן אזור מאוד לא יציב מבחינה ביטחונית – פועלים בו ארגוני טרור שונים המזוהים עם דאע"ש וכן מורדים בשלטון המצרי שנמצאים בעימות מתמשך עם כוחות הביטחון המקומיים. לשבטים אלה יש כוונה לייצר פיגועים ועימותים אלימים ברחבי צפון סיני על מנת להפר את היציבות ואת השקט.

יחד עם זאת, המרחק מהנקודה הדרומית ביותר בצפון סיני אל החופים ואזורי התיירות נאמד בכ-400 ק"מ של מדבר צחיח ורכסי הרים גבוהים. למעשה האזור הבעייתי בצפון סיני, לחופי הים התיכון, קרוב יותר בקו אווירי לתל אביב מאשר לטאבה. צירי התנועה בין ההרים מאובטחים היטב על ידי הצבא המצרי, והסיכוי שאדם ישרוד את המרחק הזה בתנאים האלו ברגל, תוך ניסיונות התחמקות מכוחות הביטחון שואף ככל הנראה לאפס.

בהרבה מדינות בעולם מפרידים בין צפון סיני לדרום סיני באזהרת המסע שהן מוציאות לאזרחיהן, כך למשל בבריטניה ובאוסטרליה, שם מובהרים היטב ההבדלים ברמות הסיכון בין שני חלקי חצי האי, כפי שגם אפשר לראות במפה הבאה:

אזהרת מסע לסיני
מתוך אתר Discover Sinai

כאמור, גם משרד החוץ והמטה לביטחון לאומי יישרו קו עם ההפרדה בין צפון סיני לדרום סיני באזהרת המסע, וכעת הם מדגישים כי לחלק של דרום סיני אזהרת המסע היא בדרגה 2 – איום מזדמן. 

ראו צילום מתוך האתר של המטרה לביטחון לאומי:

אזהרת מסע סיני
מתוך אתר המטה לביטחון לאומי

פיגועי טרור הם  בהחלט דבר שסיני ידעה בעבר. לאורך השנים התרחשו מספר אירועי טרור אלימים, הן בצפון סיני (שכאמור רחוקה כ-400 ק"מ מאזורי התיירות) והן בחלק התיירותי בדרום סיני. הזכור מכולם הוא הפיגוע המשולב שהתרחש במוצאי שמחת תורה בשנת 2004 – מכונית תופת אחת התפוצצה בסמוך ללובי של מלון הילטון טאבה, ושתיים נוספות ליד חוף "מון איילנד" שברצועת ראס א-שטן. כשנה לאחר מכן התרחשה גם סדרת פיגועים דומה נוספת בשארם א-שייח', גם אז התפוצצו שתי מכוניות תופת ומזוודת נפץ באזור השוק של שארם וליד שני בתי מלון. הפיגועים הללו הובילו לשפל בתיירות לסיני ולהחמרת אזהרת המסע, שיצאה לראשונה כחודש לפני הפיגועים הרצחניים בטאבה ובראס א-שטן.

מאז סיני ידעה עליות ומורדות במתיחות הביטחונית בשטחה. אזהרת המסע, כאמור, נשארה בעינה, מספר האירועים הביטחוניים אולי פחת, אך לא פסק לחלוטין. בשנים האחרונות התרכזו אירועי הטרור בעיקר בצפון סיני, כמו הפיגוע הקשה במסגד א-ראודה, בחוף הצפוני של סיני, שתוצאותיו היו קשות מאוד, על אף שלא נהרגו בו תיירים. באזור דרום סיני והאזורים המתויירים חל שקט יחסי שהמצרים מנסים לשמור עליו, במאמץ משותף עם הבדואים המקומיים, כאשר הפיגוע האחרון שהיה כנגד תיירים ישראלים בסיני התרחש כאמור בשנת 2004.

מה המצב בשטח?

המצרים עושים כל מאמץ על מנת לשמור על השקט, ומאבטחים את הדרכים לאורך ולרוחב המדבר. מי שמטייל לאזור ההר הגבוה, או למסלולים אחרים בהרי סיני, יוכל לראות במו עיניו את עשרות המחסומים ונקודות הביקורת שמוצבות על ובצידי הדרכים, ואת הפריסה של הצבא המצרי בכל דרום סיני. הבדואים, שמתפרנסים מהתיירות הנכנסת מישראל, לא משאירים דבר ליד המקרה וגם להם יש שיטות משלהם להבטיח את השקט באזור, על מנת שלא תיפגע להם הפרנסה. חלק גדול מהחופים והעסקים לאורך חופי סיני שייכים לבני השבטים טראבין ומזיינה, שמכירים היטב את השטח ועושים גם הם מה שביכולתם על מנת לשמור על השקט.

האם זה מבטיח ב-100% שהשקט יישמר תמיד? כנראה שלא. האם אפשר לסמוך על זה כאשר יורדים לחופשה של כמה ימים כדי לתפוס קצת שקט? התשובה לשאלה הזאת היא כבר לגמרי אינדיבידואלית ונמצאת בידכם.

ביטחון בסיני

אז בתכל'ס – האם סיני מסוכנת או לא?

האם ירושלים מסוכנת או לא? האם פריז מסוכנת או לא? ומה בעניין מדריד? ובריסל? בכל הערים האלה התרחשו פיגועי טרור קשים לאורך השנים, ועדיין התפיסה הרווחת היא שכאשר נוסעים לכיוון אירופה, העסק קצת יותר שקט. אפשר להתווכח עם הקביעה הזו, ואפשר גם שלא, אבל מה שיותר חשוב להדגיש היא העובדה שתחושת ביטחון הוא עניין אישי וסובייקטיבי לחלוטין. בדרך כלל יש לנו נטייה לחשוש מדבר או מקום לא מוכר, נטייה שהיא כמובן טבעית ונורמלית. לכן, טרם נסיעה לכל מקום שהוא, כדאי להבין בדיוק את המצב בפועל, את ההיסטוריה ואת הסיכונים האפשריים על מנת לקבל החלטה.

על כן, מי שחושש מנסיעה לסיני וחושב שהזמן שם יעבור עליו בחרדות מפני הלא נודע – מוטב שיזנח את הרעיון בשלב זה. אין כל טעם בנסיעה לחופש כשכולו יעבור עליכם בחששות וחרדות, במקום להירגע על חוף הים ולשכוח קצת מהשגרה של חיי היום-יום. מי שפחות מתרגש מההיסטוריה הארוכה של הפיגועים בסיני ומהאיומים של ארגוני הטרור, בהחלט יכול לנסוע ולהשאיר את החששות בצד הישראלי של הגבול.

אגב, בכל מקרה (והאמת שזה נכון לכל מקום ולא רק לסיני) כדאי לערוך ביטוח נסיעות לפני שיורדים לסיני. נכון, הוא לא יהיה שם להגן עליכם בגופו אבל ביטוח נסיעות מבטיח פיצוי הולם במקרה של פציעה או פגיעה וכיסוי של ההליך הרפואי, אם נדרש. כמובן שביטוח נסיעות מעניק גם כיסוי לגבי אובדן או נזק לכבודה, ובכל מקרה סיני היא חו"ל בדיוק כמו כל מדינה אחרת ולכן המקום לחסוך בו קצת הוצאות זה לא ביטוח נסיעות. 

לומר שנסיעה לסיני בטוחה ב-100% אי אפשר. מובן גם שאין בדברים אלה המלצה לנסוע לסיני. אנחנו כאן כדי להנגיש עבורכם את המידע, להציג את העובדות ולאפשר למי שרוצה בכך לקבל החלטה מושכלת ומתאימה עבורו. זה לא אומר שההחלטה הזו תהיה נכונה גם עבור אחרים, וזה לא מפחית לרגע את הסיכונים האפשריים. כפי שיש מי שלא יחשוש מנסיעה לצרפת בגלל פיגוע בפריז, יש מי שיסעו לסיני למרות המתיחות בחלקה הצפוני. השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם לפני נסיעה לסיני היא לא "האם סיני בטוחה?", אלא האם למרות כל המידע, ההיסטוריה של המקום ואזהרת המסע הקיימת אתם עדיין תרגישו בנוח לנסוע לסיני.

אם התשובה היא חיובית, נותר רק לאחל לכם נסיעה טובה.

ראו עוד בנושא הביטחון בסיני:

Sending
User Review
0% (0 votes)
מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו:
עזרו לנו לעזור לכולם

נתקלת בחוסר דיוק או שיש לך המלצה לשיפור התוכן? ספר לנו כדי שנוכל להשתפר עבור המטיילים הבאים!

יש לך תוכן מעניין על סיני שאת/ה רוצה לחלוק עם אחרים?

קח/י חלק במהפכה ואנחנו נדאג להוסיף את המידע בצורה מסודרת ומונגשת ל-Sinai Vibes

יורדים לסיני? הנה כמה דברים שאנחנו יכולים לעזור בהם:

הזמנת מלון – יש באתר מבחר מלונות מומלצים, ככל שהזמן עובר החדרים נתפסים והאפשרויות מצטמצמות. אגב, יש גם חושות!

הזמנת מונית מראש (אונליין באתר) – זה ידוע שלא יורדים לסיני מבלי להזמין מונית מראש באופן מסודר.

רכישת ביטוח נסיעות – סיני היא חו"ל, וכמו כל נסיעה לחו"ל חשוב לא לקחת סיכון, לרכוש ביטוח, ולצאת לחופש בראש שקט.

רכישת חבילת גלישה – להישאר בזמינות גם בסיני. חבילת גלישה לטלפון הנייד שחשוב לרכוש כבר מהארץ, עוד לפני הנסיעה. 

רגע לפני תשלום אגרת המעבר לסיני...
איך אתם מגיעים מהגבול למלון כבר סגרתם?

בזמן שאת אגרות המעבר לסיני ניתן לרכוש תמיד וללא הגבלה, כמות המוניות להזמנה מראש מוגבלת והן אוזלות במהירות. אם תזמינו מונית עכשיו נוכל להבטיח לכם נסיעה חלקה ונעימה מהגבול ועד מקום האירוח, במונית חדשה וממוזגת עם נהג זהיר שלא ממהר ללקוח הבא. למידע נוסף על שירות הזמנת מונית בסיני לחצו כאן. את אגרת המעבר לסיני תוכלו לרכוש גם מיד לאחר מכן.

דילוג לתוכן