שיעור יוגה – כך תפיקו מכל שיעור את המירב

אם החלטתם להתחיל לתרגל יוגה, אתם בטח מודעים לחלק מהיתרונות שלה, והולכים להיות מופתעים מכמה יתרונות אחרים היא יכולה להביא לחיים שלכם. אבל כדי להפיק את המירב מכל שיעור יוגה, צריך גם לדעת איך להתכונן אליו. במדריך הבא נסביר כיצד להגיע מוכנים לכל שיעור – מבחינת גוף ונפש, ואיך להתמודד עם הפתעות לא צפויות שקורות לפעמים בשיעור.

שיעור יוגה ראשון – מה חשוב לדעת

כשאנחנו מדברים על שיעור יוגה, אנחנו מדברים על כל תרגול מודרך המבוצע במסגרת כלשהי. זה יכול להיות שיעור בסטודיו יוגה, זה יכול להיות שיעור של קבוצה שהתארגנה בפארק וזה יכול להיות שיעור שמועבר ביוטיוב. יש הרבה דרכים לתרגל יוגה, ומה שחשוב הוא שתתרגלו במסגרת שהכי מתאימה לכם.

אם אתם חדשים ביוגה, ההמלצה שלנו היא לעבור כמה שיעורים ראשונים בליווי מדריך מוסמך, על אחת כמה וכמה אם אתם סובלים מבעיה בריאותית המשפיעה על התפקוד הגופני שלכם. מדריך מוסמך ומנוסה יוכל להסביר לכם כיצד לבצע את התנועות בצורה הטובה ביותר מבלי להתאמץ יתר על המידה ולגרום לעצמכם נזק. ישנם סוגים רבים של יוגה, חלקם רכים ואינם מצריכים כמעט מאמץ גופני, וחלקם דינמיים ואינטנסיביים המערבים מאמץ גופני רב בשיעור.

המלצה נוספת היא לשאול את עצמכם – מה אני רוצה להשיג מהיוגה? אם אתם מעוניינים להשיג שיפור במצב הרגשי ולהשיג איזון ורוגע, יתכן ויוגה רכה או האטה יוגה, המתמקדות בנשימות נכונות, מדיטציה והרפייה יועילו לכם יותר. אם אתם מעוניינים בהגמשת הגוף וחיזוק שלו, יכול להיות שאיינגר יוגה תיתן לכם מענה טוב. אם אתם מעוניינים שהיוגה תיתן לכם גם מענה של כושר גופני, תרגולים דינמיים כמו אשטאנגה ו-ויניאסה יוכלו להתאים לכם. אבל – לפני שאתם מתחילים לתרגל, התייעצו עם המדריך או עם רופא. הבריאות שלכם לפני הכול.

אם אתם כבר מתרגלים יוגה במסגרת מסוימת ורוצים לתרגל גם לבד בבית עם שיעור יוגה ביוטיוב או באמצעות אפליקציה, נמליץ לעשות זאת רק אחרי שאתם שולטים בתנוחות יוגה הבסיסיות ובסדרות תרגילים כמו ברכת השמש, כדי שתוכלו להתמקד בזרימה בין התנוחות ולא בלמידה של משהו חדש. 

סדנת יוגה

תנאים אופטימליים לשיעור יוגה

כדי שתוכלו לבצע את תרגילי היוגה והתנוחות בצורה הטובה ביותר, ללא הפרעות חיצוניות או גופניות, מומלץ מאוד לתרגל בתנאים מסוימים:

זמן – הזמן האופטימלי לתרגל תנוחות יוגה הוא בשעות הבוקר המוקדמות, כהכנה ליום, או בשעות הערב, כהכנה לשינה.

מקום – מומלץ לבצע תרגילי יוגה בצל ולא מתחת לשמש, במקום שקט עם כמה שפחות הפרעות חיצוניות כמו רעשים ורוחות. חשוב מאוד לתרגל במקום בו יש זרימת אוויר טובה והאוויר נקי.

הכנה גופנית – דאגו לבצע את תנוחות היוגה בבגדים נוחים וקלים וללא תכשיטים או אביזרים שיעמיסו עליכם שלא לצורך. מומלץ מאוד שלא לאכול שעתיים לפחות לפני התרגול ובכל מקרה להימנע מארוחה כבדה כ-4 שעות לפחות לפני ביצוע תנוחות יוגה. מומלץ שלא להרבות בשתייה לפני התרגול ומומלץ מאוד לבצע את התרגול כשאתם מרוקנים או לעשות זאת ברגע שאתם מרגישים לחץ.

בזמן התרגול – בצעו את התרגול על מזרן יוגה בעובי המתאים לכם (6-4 מ"מ), כזה שאינו מחליק ויכול להיכנס בקלות לתיק נשיאה (תודו לנו אחר כך), כדי לשמור על יציבות לאורך כל התרגול. היו ערים לגוף שלכם ולמאמץ שלו. אם אתם חשים כאב, אל תעמיקו את התנוחה כדי לא לגרום לנזק גופני. הקפידו לנשום דרך האף ולא דרך הפה ולא לאמץ את הנשימה. אם אתם חשים בעומס גופני – הרפו וכנסו לתנוחת מנוחה. מומלץ שלא לשתות או לשתות מעט ככל הניתן במהלך התרגול.

הרפייה – הקפידו לבצע הרפייה בסוף כל תרגול כדי לתת לגוף להירגע, לנשימה וללב לחזור למצבם הרגיל.

לאחר התרגול – מומלץ להמתין חצי שעה לפחות לאחר התרגול כדי לאכול ולהתקלח, כדי לתת לחום הגוף ולמערכת העיכול לחזור למצבם הרגיל. לאחר התרגול תוכלו לשתות ללא הגבלה.

הפתעה! דברים לא צפויים ששיעור יוגה מזמן לנו

שיעור יוגה משלב 30-20 אנשים בחדר סגור ותנוחות גוף לא מאוד טבעיות. לפעמים יקרו דברים לא צפויים אבל אחרי פעם-פעמיים הם ייראו לכם טבעיים לחלוטין והיי – אולי זה יקרה לכם, אז ממש אין ממה להתרגש. קחו בחשבון את הדברים הבאים:

סימפוניה של ריחות – כן, מדובר במשהו שיכול להיות קצת קשה בפעמים הראשונות ואין ממש פתרון פלא חוץ מלהתרגל. כניסה לכיתת יוגה אחרי שנערך בה שיעור יכולה להיות חוויה לא נעימה שמערבת ניחוחות זיעה ורגליים וריחות גוף שונים. המלצת המערכת – מצאו את הנקודה שהכי קרובה לחלון ותרגלו שם, ככה תרוויחו גם בריזה שתרענן אתכם בתנוחות הכי קשות.

סיי וואט? – לכל מורה יוגה יש דרך ייחודית להעביר את השיעור, חלק מהם מאוד אוהבים להשתמש בדימויים יצירתיים, ואז אתם יכולים להיות עדים לדימוי שמשווה את התנועה המוזרה שאתם עושים כרגע לשממית חיננית או למשפט הבא (שנאמר באמת) – "הפטמות הן העיניים של החזה".

הנאנחים בקול – גם ביוגה דינאמית וגם ביוגה רכה, הדבר הכי חשוב הוא להקפיד על נשימה נכונה. נשימה עמוקה מאפשרת לנו להתמודד טוב יותר עם מצבים מאתגרים, גופניים ונפשיים, למצוא את המרכז שלנו ולחוות את הקושי בצורה חכמה יותר. אצל חלק מהאנשים זה פשוט נעשה בצורה קולנית יותר. אם אתם מהנאנחים בקול – תכל'ס אנחנו מקנאים בכם, כי זה אומר שאתם מעבדים את הקושי ומשלחים אותו לדרכו בצורה משוחררת יותר.

כשהגוף משתחרר, ומשחרר – לא מן הנמנע שתשמעו נפיחה פעם בכמה שיעורים. גם אם היא התרחשה קרוב אליכם ואתם סובלים עכשיו מההשפעות שלה, זכרו שמדובר בדבר טבעי לחלוטין ושגזים סוררים לא פוסחים על אף אחד וגם אתם יכולים למצוא את עצמכם יום אחד משחררים לחלל הכיתה. אז? ממש לא ביג דיל. תוך דקה אף אחד לא יזכור את זה.

הנוחרים – הו שוואסאנה מבורכת, חיכינו לך כל השיעור, כל היום בעצם, ועכשיו הגיע הזמן לשכב על הרצפה, לתת לאיברים להישמט, לתודעה להיכבות. פשוט להרפות ולתת לשלווה המתוקה להשתלט עלינו… מי נחר עכשיו?!
קורה. אתם היחידים שעבר עליהם יום קשה? חוץ מזה, שינה היא הביטוי הטוב ביותר לכך שההרפייה מצליחה. מה עדיף, להיות תקועים עם מחשבות מבאסות במשך כל השוואסאנה? מה שמוביל אותנו ל…

"שוואסאנה מקולקלת" – אתם משוועים לקצת מנוחה לגוף ולנפש, רוצים לכבות את המחשבות ופשוט להיות. אבל זה לא מצליח, הבאסה של היום מצליחה לחדור גם למקום הכי טהור וטוב ואתם מוצאים את עצמכם לא רגועים ולא נעליים. שתסתיים כבר השוואסאנה ויהיה אפשר לקום וללכת הביתה, שם לגיטימי להיות עצבניים.
נתחיל בחצי נחמה – תנוחת השוואסאנה (או בשמה האמיתי – תנוחת הגוויה) נחשבת לתנוחה הקשה ביותר ביוגה וזה מכיוון שהיא לא דורשת מאיתנו כלום חוץ מלהרפות ולא לחשוב על שום דבר. ניסיתם פעם לכבות את המוח בפקודה? חשבנו ככה. והרי ברור שאחרי שנמצא את התנוחה הנוחה ביותר לשכיבה האף או הברך יתחילו לגרד.
דרך יעילה להחזיר את המחשבות למקום טוב ושקט יותר היא להתמקד בנשימות הטבעיות של הגוף ובתנועות הרכות של הבטן התחתונה בזמן הנשימה. דרך אחרת היא לדמיין את עצמכם שוכבים במקום שהכי הייתם רוצים להיות בו כרגע או המקום הכי שליו שביקרתם בו.

Sending
User Review
0 (0 votes)
מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו:
עזרו לנו לעזור לכולם

נתקלת בחוסר דיוק או שיש לך המלצה לשיפור התוכן? ספר לנו כדי שנוכל להשתפר עבור המטיילים הבאים!

יש לך תוכן מעניין על סיני שאת/ה רוצה לחלוק עם אחרים?

קח/י חלק במהפכה ואנחנו נדאג להוסיף את המידע בצורה מסודרת ומונגשת ל-Sinai Vibes

יורדים לסיני? הנה כמה דברים שאנחנו יכולים לעזור בהם:

הזמנת מלון – יש באתר מבחר מלונות מומלצים, ככל שהזמן עובר החדרים נתפסים והאפשרויות מצטמצמות. אגב, יש גם חושות!

הזמנת מונית מראש (אונליין באתר) – זה ידוע שלא יורדים לסיני מבלי להזמין מונית מראש באופן מסודר.

רכישת ביטוח נסיעות – סיני היא חו"ל, וכמו כל נסיעה לחו"ל חשוב לא לקחת סיכון, לרכוש ביטוח, ולצאת לחופש בראש שקט.

רכישת חבילת גלישה – להישאר בזמינות גם בסיני. חבילת גלישה לטלפון הנייד שחשוב לרכוש כבר מהארץ, עוד לפני הנסיעה. 

רגע לפני תשלום אגרת המעבר לסיני...
איך אתם מגיעים מהגבול למלון כבר סגרתם?

בזמן שאת אגרות המעבר לסיני ניתן לרכוש תמיד וללא הגבלה, כמות המוניות להזמנה מראש מוגבלת והן אוזלות במהירות. אם תזמינו מונית עכשיו נוכל להבטיח לכם נסיעה חלקה ונעימה מהגבול ועד מקום האירוח, במונית חדשה וממוזגת עם נהג זהיר שלא ממהר ללקוח הבא. למידע נוסף על שירות הזמנת מונית בסיני לחצו כאן. את אגרת המעבר לסיני תוכלו לרכוש גם מיד לאחר מכן.

דילוג לתוכן