ראס מוחמד

עודכן לאחרונה: יוני 5, 2023

הפארק הלאומי ראס מוחמד (رأس محمد | Ras Muhammad) הוא אחת הנקודות היפות ביותר בסיני, ומומלץ לכל מי שמגיע לבקר בעיר שארם א-שייח' לבקר בו. זוהי למעשה לשון יבשה הנמצאת בנקודה הדרומית ביותר של חצי האי סיני, ומהווה גם את אחד מאתרי הצלילה החשובים והמרכזיים שבו. המקום מוגדר כשמורת טבע ופעולות של פיקוח מתקיימות שם באופן שוטף על מנת למנוע דיג לא חוקי ופגיעה בחי ובצומח בגבולות השמורה.

גודלה של השמורה הוא כ-480 קמ"ר, חלקה מישור המכוסה חול וחלוקי נחל וחלקה עשוי גבעות קטנות, אשר בשיאן מגיעות לגובה של 73 מטרים מעל לפני הים ומהן יש תצפית מדהימה על הים האדום בחיבור בין מפרץ סואץ לבין מפרץ עקבה. בצפון השמורה ניתן למצוא גם דיונות חול.

שימו לב: החלק היבשתי של הפארק הוא עצום בגודלו והמרחק ממנו לאתרי הצלילה והשנירקול הוא כ-20 ק"מ. לכן, לא ניתן להגיע במונית לכניסה ומשם להיכנס ברגל, כי לא תהיה לכם אפשרות להתנייד ברחבי הפארק. רצוי להגיע לפארק עם רכב פרטי. אפשרות נוספת היא לשכור נהג למשל כל היום או לצאת לטיול מאורגן משארם א-שייח' שעלותו סביב 800–1,000 לירות מצריות. 

ניתן להגיע לפארק גם בדרך הים, מבלי לרדת לחלק היבשתי אלא רק לאתרי הצלילה. אפשרות זו מתאימה למי שרוצה לצלול או לשנרקל בלבד, בלי לטייל בפארק עצמו. ניתן לארגן שייט כזה (בדרך כלל כולל גם ארוחת צהריים על הספינה) בבתי המלון בשארם או בסוכנויות התיירות).

עלות הכניסה לפארק הלאומי בדרך היבשה היא 10$ לכל אדם (מעל גיל 7) + 10$ לרכב שנכנס איתכם.

הפארק נסגר בשעה 16:00. 

הכניסה לפארק הלאומי ראס מוחמד

בדרך לראס מוחמד

עוד לפני שמגיעים לראס מוחמד אפשר לעצור בדרך בנקיקי מבוכים – שני מעברים צרים (נקיקים) ומתפתלים המוקפים בסלעים מפוסלים ומחורצים, מעשה ידיהם של זרמים חזקים ושיטפונות לאורך השנים. מסלול אחד הוא באבן חול צבעונית והמסלול השני מעוטר בסלעי גרניט מרהיבים.

אם נמשיך לכיוון דרום מזרח נגיע ל"בריכת הנקרה" – בריכה שמקורה במערכת נביעות מתת הקרקע ובה מים מלוחים. בדפנות הבריכה נגלה משקעי גבס וגיר ואת תחתיתה מכסות אצות.

בכביש המוביל לראס מוחמד ניתן להבחין בבירור באזורי הגאות והשפל, כאשר בזמן השפל נחשפת לגונה גדולה ומראה נפלא של אלפי סרטנים מתרוצצים בחוף בדרכם למים, כמו גם קונכיות וצדפות מסוגים שונים.

עוד בדרך נוכל למצוא את מצפה כרישים – גבעת אלמוגים מאובנים היושבת על מפרץ קטן ממנו נשקף נוף פנורמי עוצר נשימה אל מרחבי הים האדום. ואם בא לכם לשדרג את החוויה, עשו זאת בשעת בין ערביים, כאשר האופק נצבע אדום עז שכאילו צויר בעיפרון על גבי הרקיע.

לינה בראס מוחמד

בראס מוחמד אין קמפים או בתי מלון, אולם יש אפשרות ללון בחניון לילה מסודר ומקורה בתוך אוהלים בסגנון גלמפניג (רק עם קצת פחות "גלאם"…). המקום נקרא Bedawi ויש לציין שהתנאים בו מאוד בסיסיים – אין חשמל או מים זורמים, השירותים הם אורגניים (עם נסורת) ויש מקלחות שדה עם זרם חלש מאוד. ארוחות מוגשות בשעות קבועות (אוכלים מה שיש, בדרך כלל דגים ומנה מבושלת נוספת). לילה במקום עולה כ-750 לירות מצריות וזה כולל 3 ארוחות ביום. 

האפשרות הנוספת, הנפוצה יותר ומתאימה לכל מי שמגיע לראס מוחמד לטיול יום, היא כמובן להתארח באחד ממאות המלונות המעולים בשארם א-שייח'. מהעיר אפשר להגיע בנסיעה קצרה (כחצי שעה) לפארק הלאומי באמצעות טיול מאורגן של סוכנויות ומדריכים מקומיים (כמעט כל מלון בשארם יוכל לסייע לכם לארגן טיול כזה). 

אם עוד אין לכם מלון בשארם, זה בדיוק הזמן למצוא אחד כזה מתוך הרשימה הבלתי נגמרת של מלונות מעולים בעיר. 

החלק היבשתי של ראס מוחמד

החלק היבשתי של ראס מוחמד הוא עצום בגודלו, ולא מתאים לטיול רגלי. יש להיכנס עם רכב, ואם תרצו להכיר את הפינות היפות ביותר של הפארק רצוי גם מדריך מנוסה שמכיר את המקום ויידע לנווט בין בדרכים לנקודות היפות ביותר ברחבי השמורה. 

בפארק אפשר לראות תצורות סלע מדהימות, כולל אחת בצורת ראש אריה ענק ("ראס אל-אסד"), בריכות מלח ונקיקים שנשתמרו עשרות שנים, לעלות על הצוקים הגבוהים לתצפית על הים האדום (יש טלסקופ על אחד מהם), לבקר בחורשת מנגרובים הגדלה ממש בתוך לשונות מים בצבע טורקיז עוצר נשימה, ולהתרשם במגוון רחב של בעלי חיים ועופות בר שזהו בית הגידול שלהם, ומסתובבות בחופשיות במקום. 

הטיול בחלק היבשתי של ראס מוחמד לבדו יכול לקחת כמעט יום שלם, כולל הנסיעות וההפסקות, כך שיש להביא זאת בחשבון מבחינת התארגנות – במקום אין בכלל מים ואוכל, ואין אפשרות לקנות, ותצטרכו להביא את הכל איתכם. מה שלא תביאו – פשוט לא יהיה. גם חשמל אין בשום מקום ברחבי הפארק, אז אם אתם חושבים שתזדקקו לטעינה למכשיר הנייד, קחו איתכם מטען נייד. 

מהחלק היבשתי אפשר לצאת  גם לשנירקולים באתרי הצלילה המרהיבים של ראס מוחמד. אפשר לעשות את זה גם בטיול יום בלי לישון בפארק, רק הביאו בחשבון שזה אורך זמן (הפארק נסגר בשעה 16:00) ודורש כמובן גם בגדים להחלפה.

צלילה בראס מוחמד

לא נגזים אם נכנה את ראס מוחמד ה"מֶכּה" של הצוללנים. מכל העולם עולים לרגל לאתר על מנת לצפות בעולמות המרתקים הנמצאים במעמקי הים האדום, כמו מציאות שקפאה ועוטרה באלפי נקודות צבעוניות מרהיבות. ההערכות הן כי מידי יום צוללים בשמורה כ-200 צוללנים, אך דיווחים מספרים כי חווית הצלילה לא נפגעת לגמרי והאתר נשמר בצורה טובה מאוד. חשוב לציין כי אין במקום אפשרות לשכור ציוד לשנירקול, כך שאם הגעתם למטרה זו כדאי להביא את הציוד שלכם בעצמכם. 

שונית האלמוגים בראס מוחמד נחשבת לנדירה ולאחת היפות בעולם כולו, והיא מושכת חובבי צלילה רבים במשך כל ימות השנה על מנת לחזות במו עיניהם בנוף שחלקו השתמר כמעט ללא פגע במשך השנים. מתחת למים מחכים לכם מדרונות עם קירות עצומים, מעוטרים ביותר מ-200 סוגים של אלמוגים מרהיבים ביופיים, בפסיפס מדהים שנראה אינסופי.

בנוסף, אפשר לפגוש שם יותר מ-1,000 מינים של דגה, כוכבי ים, צבי ים, קיפודי ים וסרטנאים. עוד ידוע האזור בכרישים המגיעים אליו מים סוף, על שמם נקרא חוף הצלילה "Shark Reef", ובנוסף אליהם גם דולפינים וברקודות פוקדים מידי פעם את האזור. כרישים אלו לרוב אינם נחשבים מסוכנים לבני אדם, אולם ידוע על מקרים בודדים בהם הותקפו צוללנים ומתרחצים.

אין אפשרות לשכור ציוד צלילה / שנירקול בראס מוחמד, ולכן אם אתם בעניין של צלילה כדאי להביא אתכם ציוד משלכם. אם אתם מגיעים לספארי צלילה או לצלילות מאורגנות עם מדריך, שימו לב לכך שהחבילה כוללת גם את הציוד. 

אם אתם מעוניינים בספארי צלילה או בצלילות מודרכות בראס מוחמד, ומחפשים מועדון צלילה מומלץ, דלגו לעמוד שלנו על צלילה בסיני, שם אפשר להשאיר פרטים ליצירת קשר עם מועדון צלילה מעולה בסיני.

 

אתרי צלילה בראס מוחמד

בראס מוחמד עשרות אתרי צלילה שכל אחד מהם הוא עולם שלם עשיר בצורות וצבעים אינסופיים:

  • Anmone (שושנה) – אתר עם ריף ענק ומדהים ביופיו בעומק של כ-20 מטרים. מאות שושנות מים באינסוף צבעים וצורות וביניהן מסתתרים דגי השושנון הקרויים על שמן. למעשה ריף זה הוא היחיד בו ניתן לחזון בלהקות גדולות כאלה של דגי השושנון.
  • Eel garden (גן הצלופחים) – מושבת צלופחים המתגלים בעומק של כ-35 מטרים בעת חיפושם אחר מזון. הצלופחים חושפים רק כמחצית מגופם, כאשר הם מגיחים ממחילותיהם, ויוצרים אפקט ויזואלי מרהיב ושובה עין.
  • Ras Ghazlani – אחד מהאתרים היפים ביותר בראס מוחמד. היה סגור במשך שנים לצוללים, ולכן האלמוגים והדגה נשתמרו והתפתחו וכיום ניתן לראות באתר דגי אבו-נפחא, לוקוסים, ונוף תת ימי פראי מדהים ביופיו. הצלילה בראס גזלני היא צלילת סחף, מה שמשדרג את החוויה עוד יותר.
  • Stingray Station – ריף גדול ושונה מעט בצורתו. ססגוני ביותר דווקא בחלק הרדוד שלו ובקצהו העליון, כאשר כבר בעומק של עד 15 מטרים אפשר לראות תבניות חול ואלמוגים, והוא משמש בית ללהקות גדולות של טריגונים, בעיקר באביב. אם יתמזל מזלכם תיתקלו מתחת למים גם בכריש הזנבתן המנומר ובצבי ים.
  • Alternatives (שאב-מחמוד) – ריף ססגוני במיוחד שבו אפשר גם במים הרדודים ליהנות מאלמוגים שכמעט ונוגעים בפני המים. מלבד האלמוגים היפים, האתר התברך גם בדגה עשירה ולא נדיר לראות בו מגוון של דגי לוקוס ובמים העמוקים יותר גם כרישי זנבתן מנומר. מומלץ במיוחד לצלילות לילה.
  • Jackfish Alley – אתר רדוד יחסית ומוגן מזרמים. משופע בדגי זכוכית החיים במערות שמהוות את החלק היפה ביותר באתר. קסמו של האתר נעוץ בנקיקים הצרים ובשטח הנפרש לאחר שיוצאים מהם – קרני האור שחודרות דרך חריצי הסלע הופכות את המראה של שטיח האלמוגים למרהיב במיוחד.
  • Ras Za'atar – האתר הצפוני ביותר בראס מוחמד, ואחד הפחות מתויירים בו. בעומק של 30 מטרים בערך נגלה מחזה מלבב של מערות נסתרות ואלמוגי מניפה בעשרות צבעים שלא ידעתם שקיימים, והחלק היפה הוא שככל שמתקדמים יותר הצבעים הופכים מגוונים יותר. קצת לפני כן עומדת ארובה ישנה המשמשת כבית גידול למינים שונים של דגה צבעונית ועשירה. ללא ספק, זהו אחד מאתרי הצלילה היפים בסיני כולה.
  • Shark Observatory – השם "מצפה כרישים" דווקא לא ניתן לאתר משום הכרישים הפוקדים את האתר (הם לא). המים במצפה כרישים צבועים בכחול עמוק במיוחד שיערער את עולם המושגים שלכם בכל הקשור בצבעים. מעבר לצבעים ניתן לראות באתר קניונים המאכלסים דגי זכוכית, עקרבונים קטנים וצבי ים. מומלץ בעיקר בשעות הבוקר, עת אור השמש הולם בקיר שעל ריף האלמוגים.
  • Sharks and Yolanda – זהו אתר הצלילה הדרומי ביותר בסיני כולה, אתר שהוא בגדר חובה לחובבי הדגים וחיות הים. במקום זה נפגשים מפרץ עקבה ומפרץ סואץ, מה שגורם לזרמים חזקים ועולם חי תת ימי עשיר במיוחד. משום כך, המקום מושך אליו גם זנים אחדים של כרישים. מעבר אליהם ניתן להתרשם ביולנדה ממגוון עצום של מיני ים: אבנונים, עקרבונים, דגי "נפוליאון" וצבי ים גדולים, הם חלק מהשפע העשיר שתוכלו לראות מתחתם למים באתר. נוסף על הדגה, קיימת הספינה הטרופה יולנדה שנשאה על סיפונה מטען של אסלות טרם הטביעה, בשלהי שנות ה-70, ועד היום ניתן לראות את האסלות שנפלטו ממנה מונחות להן בשלווה בקרקעית הים האדום.  
  • Thistlegorm – משמעות השם היא "משרוקית כחולה" (בשפה הגאלית) וזהו שמה של אחת מהספינות הטבועות המפורסמות ביותר בעולם שהעניקה את שמה לאתר כולו. הספינה, השוכנת בעומק של כ-30 מטרים מתחת לפני הים, "עוגנת" שם כבר משנת 1941, לאחר שהנשק שנשאה עמה התפוצץ וגרם לטביעתה המיידית. בתחילת שנות ה-90 הפך האתר למוקד עלייה לרגל של צוללנים מכל העולם, וניתן להתרשם בו לא רק מהספינה אלא גם כמעט מכל המטען שלה שנשתמר – אופנועים, ג'יפים וכלי נשק.
  • SS Dunraven – עוד אתר עם ספינה טרופה שהעניקה לו את שמו. הספינה נמצאת במעמקי הים כבר מעל 100 שנים, ועד היום ניתן לראות חלק מהמטען שהיה עליה שהיה מורכב בעיקר מתבלינים וקורות עץ. מעבר לספינה עצמה, האתר משמש גם בית גידול לאלמוגים רבים וחי תת ימי עשיר כמו דגי זכוכית, זהרונים, צבי ים ודגי מורנה.
שרידי הספינה Thistlegorm בראס מוחמד (צילום: Woodym555, ויקיפדיה)

ראס מוחמד הוא פארק לאומי ושמורת טבע שנמצאת בנקודה הדרומית ביותר של חצי האי סיני, כחצי שעת נסיעה מדרום לעיר שארם=א-שייח'.

בראס מוחמד אפשר לטייל בחלק היבשתי וליהנות מתצפיות על נופים עוצרי נשימה, תצורות סלע מרהיבות, בריכות מלח ועוד. כמו כן יש במקום אתרי צלילה מהיפים בעולם ובהם נוף תת מימי מרהיב. 

לראס מוחמד יש לקחת נהג או מדריך לטיול מאורגן של מספר שעות או אפילו יום שלם. כמו כן ניתן להגיע לראס מוחמד בדרך היום באמצעות שיט לאתרי הצלילה בלבד בלי לבקר בחלק היבשתי של השמורה. 

בראס מוחמד אין מלונות או חושות והאפשרות היחידה להתארח היא בקמפ צנוע המארח באוהלים. התנאים במקום בסיסיים מאוד ואין מים או חשמל זורמים. למגיעים לטיול יום, מומלץ להתארח באחד מהמלונות בשארם א-שייח'. ראו את המומלצים באתר. 

Sending
User Review
0% (0 votes)
מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו:
עזרו לנו לעזור לכולם

נתקלת בחוסר דיוק או שיש לך המלצה לשיפור התוכן? ספר לנו כדי שנוכל להשתפר עבור המטיילים הבאים!

יש לך תוכן מעניין על סיני שאת/ה רוצה לחלוק עם אחרים?

קח/י חלק במהפכה ואנחנו נדאג להוסיף את המידע בצורה מסודרת ומונגשת ל-Sinai Vibes

יורדים לסיני? הנה כמה דברים שאנחנו יכולים לעזור בהם:

הזמנת מלון – יש באתר מבחר מלונות מומלצים, ככל שהזמן עובר החדרים נתפסים והאפשרויות מצטמצמות. אגב, יש גם חושות!

הזמנת מונית מראש (אונליין באתר) – זה ידוע שלא יורדים לסיני מבלי להזמין מונית מראש באופן מסודר.

רכישת ביטוח נסיעות – סיני היא חו"ל, וכמו כל נסיעה לחו"ל חשוב לא לקחת סיכון, לרכוש ביטוח, ולצאת לחופש בראש שקט.

רכישת חבילת גלישה – להישאר בזמינות גם בסיני. חבילת גלישה לטלפון הנייד שחשוב לרכוש כבר מהארץ, עוד לפני הנסיעה. 

רגע לפני תשלום אגרת המעבר לסיני...
איך אתם מגיעים מהגבול למלון כבר סגרתם?

בזמן שאת אגרות המעבר לסיני ניתן לרכוש תמיד וללא הגבלה, כמות המוניות להזמנה מראש מוגבלת והן אוזלות במהירות. אם תזמינו מונית עכשיו נוכל להבטיח לכם נסיעה חלקה ונעימה מהגבול ועד מקום האירוח, במונית חדשה וממוזגת עם נהג זהיר שלא ממהר ללקוח הבא. למידע נוסף על שירות הזמנת מונית בסיני לחצו כאן. את אגרת המעבר לסיני תוכלו לרכוש גם מיד לאחר מכן.

דילוג לתוכן