החופים הכשרים של סיני

עדכון חשוב מאוד: נכון לחודש דצמבר 2018 ועד להודעה חדשה, המטבח בווישוואשי קמפ אינו כשר עוד ויוזמת המטבח, אודליה ליונגר, הסירה ממנו את האחריות לגבי השימוש בכלים נפרדים ובמזון כשר. זאת, משום התנהלות לא ראויה של בעל הקמפ והתייחסות מזלזלת ולא נעימה לאורחים שביקשו ליהנות מהמטבח הכשר. אודליה ממשיכה לארגן חופשות לקבוצות שומרי כשרות במלון לה פלאייה וכן בחוף מעיין קמפ באל מחש. 

הישראלים חוזרים לסיני, את זה אנחנו כבר יודעים. על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר הישראלים שחצו את מעבר גבול טאבה מתחילת השנה, גבוה בכמעט 150% (!) מהמספר בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול הזה, מעבר לעובדה המשמחת שהוא מקיץ את חופי סיני מהתרדמת שלהם, מחזיר אליהם גם אנשים שלא ביקרו בהם המון שנים, ומושך גם אנשים חדשים, כאלה שלא היו בסיני מעולם.

העלייה במספר המטיילים והנופשים הביאה עמה בעיה מסוג חדש – משום שלא מעט ישראלים הם דתיים או שומרי מסורת המחפשים חבילות נופש כשרות לסיני, עלתה השאלה כיצד הם יוכלו להתמודד עם סוגיית הכשרות. מן הסתם האוכל בסיני אינו כשר, וגם אם נמנעים מאכילת בשר ומקפידים לצרוך רק מוצרים "פרווה" עדיין קיימת סוגיות כשרות המטבח והכלים בעזרתם מכינים את האוכל. כיוון שההנחה היתה שלא ניתן להפוך חוף או מלון שלם לכשר, נאלצו שומרי הדת והמסורת למצוא פתרונות יצירתיים, עליהם כבר כתבנו בעבר.

אולם, הנחות כאלה ככל הנראה נועדו כדי שיפריכו אותן. כל מה שצריך לשם כך זה חזון, קצת אומץ ורצון טוב לעשות למען הכלל. השאר, כמו שהוכיחה לנו אודליה ליונגר, כבר יגיע מעצמו. "אני מאמינה שדברים שעושים מכל הלב מסתדרים לטובה בסוף", אומרת לנו אודליה ובעצם מסבירה במשפט אחד את התמצית של כל המהלך הזה, שהתחיל במשאלת לב והסתיים בסדר פסח כהלכתו בחופי סיני שאפילו הגיע לכתבה בחדשות

כשרות בסיני
חוף אסאלה שבו מתקיימים סופי שבוע כשרים. צילום: אודליה ליונגר.

אבל נתחיל בהתחלה.

"כשגיליתי את סיני" מספרת אודליה, "הייתי מתארחת בחוף אסאלה ומביאה כלים חד פעמיים מהבית. זה קצת הפריע לי בגלל שזה מאוד לא ידידותי לסביבה, אז השלב הבא היה לקנות כלים חדשים ולקחת איתי. קניתי בנואיבה צלחות, סכו"ם, מחבת וסיר והייתי משתמשת במטבח המקומי בקמפ. לאחר שאמי נפטרה מסרטן לפני כמה חודשים, החלטתי שאני לא רוצה לעשות את סדר פסח בבית אלא בסיני, וחיפשתי שותפים לרעיון של להכשיר מטבח לפסח באחד מחופי סיני. פרסמתי פוסט בפייסבוק, חשבתי שאקבל 30-20 תגובות ובמקום זה קיבלתי כמעט 400. הבנתי שיש פה צורך של המון אנשים שרוצים לנסוע לחופשה בסיני ועניין הכשרות מטריד אותם".

אודליה החליטה שהיא הולכת על זה, למרות שלדבריה מעולם לא ארגנה משהו בסדר גודל דומה, אבל כאמור כשעושים דברים מהלב הכל מסתדר לטובה.

"האמת שזה התאים לי", ממשיכה אודליה לגולל את הסיפור, "כי במקביל חיפשתי גם דרך להנציח את ההורים שלי ולעשות משהו מכובד לעילוי נשמתם, אבי גם נפטר לפני כשנתיים וחצי. אז חשבתי לעצמי שפשוט אמצא קמפ שיזרום עם זה ואכשיר שם מטבח בעצמי. משם הדברים התגלגלו בקצב מדהים, וכמו בשיטת חבר מביא חבר – מישהו המליץ לי על קמפ, ואחר כך חבר שלו המליץ לי על עוד אחד ועוד אחד… ופתאום התחילו להתעניין גם בבית מלון עם מטבח שיכול להיות כשר. פשוט כיתתתי רגליים בין הקמפים ובתי המלון בסיני עד שמצאתי מקומות מתאימים. והשאר היסטוריה. בנינו ממש מטבח חדש כשר בווישוואשי קמפ, שנקרא על שמם של הורי ז"ל, וגם עם חוף אסאלה ובמלון "לה פלאייה" יש לי שיתוף פעולה מדהים".

חוף כשר בסיני
בונים מטבח כשר בווישוואשי קמפ. צילום: אודליה ליונגר.

זה קבוע? כלומר, המטבחים שם כשרים תמיד?

"החופים כן, ובבית המלון אני מארגנת אירועים ספציפיים על פי הביקוש. שם צריך מינימום של עשרה חדרים מוזמנים כדי לפתוח את חדר האוכל הכשר. זה קורה בעיקר בחגים וכנראה שגם בחופש הגדול ירדו עוד קבוצות".

"האמת שזה ממש התפתח והתגלגל מעצמו ואני פשוט זרמתי עם זה. הבנתי שיש פה בעצם שילוב של כמה דברים: הרצון שלי לעשות את ליל הסדר בסיני עם עוד אנשים שומרי כשרות כמוני, העובדה שחיפשתי דרך לעילוי נשמת הורי ז"ל וגם הצורך של האנשים בפתרון לבעיית הכשרות שלא תיארתי לעצמי עד כמה הוא גדול".

עד כמה באמת?

"לפסח נרשמו המון אנשים והבנתי שיש רצון וצורך לזה. אז אמרתי שאתחיל בקטן, לארגן סופי שבוע כשרים בסיני. סגרתי עם ווישוואשי קמפ ובסופ"ש הראשון הגיעו שש בנות. בשני כבר הגיעו מעל עשרים ובשלישי יותר משלושים. לא באמת היה איזה תכנון מסודר, אלא פשוט הדברים התגלגלו ואני התגלגלתי יחד איתם".

"כשחשבתי על דרך לתקשר עם האנשים לצורך תיאומים וארגונים, פתחתי קבוצת וואטס-אפ שהגיעה למקסימום החברים האפשריים בה תוך זמן קצר מאוד. אז הבנתי שזה כבר לא 200-100 איש אלא משהו הרבה יותר גדול. פתחתי קבוצת פייסבוק, שיש בה היום מעל 2,600 חברים, והחלק הכי יפה בסיפור זה שחלקם הגדול הם לא "אנשי סיני" במובן המלא של המילה. הם לא היו בסיני מעולם ואפילו לא חשבו על נסיעה לסיני, אבל הפתרון של נושא הכשרות פתאום הפך את סיני לאופציה עבורם והם יכולים לנסוע בראש שקט. זה לא פחות ממדהים בעיני".

בימים אלה עובדת אודליה על הכשרת מטבח בחוף נוסף באזור נואיבה, ולקראת סיום השיחה שלנו היא מגלה לנו שלמעשה עידוד התיירות בסיני היה סוג של חלום עבורה, מאז גילתה את חצי האי הקסום – "כששאלו אותי מה החזון שלי בכל הקשור לסיני, אמרתי שאני רוצה להוריד אוטובוסים של מטיילים לסיני. פתאום אני מוצאת את עצמי עושה את זה, וזה מדהים. פשוט מדהים".

ולנו לא נותר אלא להצטרף להתפעלות של אודליה, להחמיא לה על היוזמה הנהדרת שלה שפותחת את שערי סיני בפני קהל חדש, ולהזכיר לכל החולמים ובעלי החזון את הציטוט של הסופר היהודי הרלד קובן, מתוך ספרו "מרוץ מטורף":

"חלומות לעולם אינם מתים. לפעמים נדמה לך שהם מתים, אבל הם רק ישנים את שנת החורף שלהם, כמו איזה דוב קוטב זקן וגדול".

להצטרפות לקבוצת שומרי הכשרות של אודליה ליונגר

בית המלון "לה פלאייה" בסיני, שבו חדר אוכל כשר. צילום: אולדיה ליונגר.
סיני כשרות
הנצחת שם משפחתם של הוריה של אודליה על המטבח הכשר בווישוואשי קמפ. צילום: אולדיה ליונגר
Sending
User Review
0 (0 votes)
מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו:
עזרו לנו לעזור לכולם

נתקלת בחוסר דיוק או שיש לך המלצה לשיפור התוכן? ספר לנו כדי שנוכל להשתפר עבור המטיילים הבאים!

יש לך תוכן מעניין על סיני שאת/ה רוצה לחלוק עם אחרים?

קח/י חלק במהפכה ואנחנו נדאג להוסיף את המידע בצורה מסודרת ומונגשת ל-Sinai Vibes

יורדים לסיני? הנה כמה דברים שאנחנו יכולים לעזור בהם:

הזמנת מלון – יש באתר מבחר מלונות מומלצים, ככל שהזמן עובר החדרים נתפסים והאפשרויות מצטמצמות. אגב, יש גם חושות!

הזמנת מונית מראש (אונליין באתר) – זה ידוע שלא יורדים לסיני מבלי להזמין מונית מראש באופן מסודר.

רכישת ביטוח נסיעות – סיני היא חו"ל, וכמו כל נסיעה לחו"ל חשוב לא לקחת סיכון, לרכוש ביטוח, ולצאת לחופש בראש שקט.

רכישת חבילת גלישה – להישאר בזמינות גם בסיני. חבילת גלישה לטלפון הנייד שחשוב לרכוש כבר מהארץ, עוד לפני הנסיעה. 

רגע לפני תשלום אגרת המעבר לסיני...
איך אתם מגיעים מהגבול למלון כבר סגרתם?

בזמן שאת אגרות המעבר לסיני ניתן לרכוש תמיד וללא הגבלה, כמות המוניות להזמנה מראש מוגבלת והן אוזלות במהירות. אם תזמינו מונית עכשיו נוכל להבטיח לכם נסיעה חלקה ונעימה מהגבול ועד מקום האירוח, במונית חדשה וממוזגת עם נהג זהיר שלא ממהר ללקוח הבא. למידע נוסף על שירות הזמנת מונית בסיני לחצו כאן. את אגרת המעבר לסיני תוכלו לרכוש גם מיד לאחר מכן.

דילוג לתוכן