יוגה וכאבי גב – איך לגרום לשילוב הזה לעבוד?

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו

כאבי גב הם בין הבעיות הנפוצות ביותר בימינו– קרוב ל-90% מהאוכלוסייה בעולם המערבי תסבול מהם בשלב כזה או אחר של החיים. מעבר לכאבים ולהגבלות הגופניות, הם עלולים לגרום לפציעות גב מתמשכות בדרגות חומרה שונות. קיימות שיטות רבות ומגוונות לטיפול בכאבי גב, והיוגה נחשבת לאחת המובילות והיעילות בהן. כיצד גם אתם יכולים להתמודד עם כאבי ופציעות גב באמצעות היוגה?

עדי, תושבת רמת גן בת 36, סבלה מפריצת דיסק בחוליות התחתונות שהסבה לה סבל רב: "בגיל 30 קמתי יום אחד עם כאב ברגל שמאל. הכאב הלך והחמיר בהדרגה ואף טיפול אורתופדי לא עזר עד שקיבלתי את האבחנה שמדובר בפריצת דיסק שמקרינה לרגל שמאל. אחרי שקראתי על כל הגורמים לפריצות דיסק והתייעצתי עם פיזיותרפיסטים ומומחי גב, הבנתי כי אחד הגורמים העיקריים לפריצת הדיסק שלי הייתה היחלשות שרירי הליבה התומכים בעמוד השדרה. השרירים האלה מגנים למעשה על הגב, אבל שילוב של חוסר בפעילות גופנית, יציבה לא נכונה ועבודה פיזית קשה במשך שנות המלצרות שלי עשו נזק בלתי הפיך לגב".

אחת הפעילויות שהומלצו לעדי הייתה יוגה שיקומית. "לא הבנתי איך יוגה קשורה", היא מספרת, "הרי סבלתי מכאבים נוראיים. איך בדיוק הייתי אמורה לבצע תרגילי יוגה שמצריכים גמישות ועבודה פיזית כשאני בקושי יכולה לעמוד זקוף? רק אחרי שביררתי מה זאת יוגה שיקומית, הבנתי שהיא נועדה לחזק את הגב ולעזור לי להתחזק באמצעות הרחבת טווח התנועה שאבדה לי בגלל הכאבים, וגם לשפר משמעותית את היציבה שלי, שגרמה לי לנזק מתמשך לאורך השנים".

ואכן, יוגה, ובתוכה גם יוגה שיקומית, היא תרגול המשלב עבודה פיזית ותודעתית שנועד לסייע בין היתר גם לשיקום בעקבות פציעות גב או להתמודדות עם כאבי גב כרוניים. כדי להבין כיצד היוגה מסייעת להם, צריך להבין את הגורמים לכאבי הגב.

מחקרים מראים כי קרוב ל-80% מבעיות גב תחתון נובעות מחולשה של שרירי הגוף וחוסר גמישות של השרירים החיוניים בגוף כמו זוקפי הגו, שרירי העכוז, שרירי הירך הקדמית והאחורית ושרירי הירך. כתוצאה מכך, כל עומס המופעל על הגב עלול לגרום לנזק מתמשך או לכאב נקודתי חריף שיכול להשבית את מי שסובל ממנו לכמה ימים. ההיחלשות וחוסר הגמישות נובעות מעבודה ממושכת מול מחשב, יציבה לא נכונה היוצרת לחץ על הברכיים או על הגב התחתון, חוסר בפעילות גופנית ומשקל עודף. גם לחץ נפשי רב עלול לגרום לבעיות גב, עקב כיווץ השרירים בצורה לא מודעות, היוצרת נוקשות ובעיות בזרימת הדם. הסכנה הממשית היא כי אירועים לא צפויים כמו תזוזה לא נכונה, הרמת משא כבד מדי או אפילו התעטשות עלולים לגרום לאירוע גב אקוטי.

סדנת יוגה

כאן היוגה נכנסת לתמונה. קיימים מגוון סגנונות לתרגול יוגה הנבדלים זה מזה בתרגול הפיזי ובהתמקדות שלהם במערכות שונות בגוף. המכנה המשותף למרבית הסגנונות הוא שהם תורמים לחיזוק השרירים, מגבירים את הגמישות, ממריצים את מחזור הדם ומסייעים בשיפור היציבה והרגלים גופניים אחרים כמו הנשימה.

חשוב לציין כי אם אתם סובלים מכאבי גב כרוניים או מפציעת גב ושוקלים לתרגל יוגה, עליכם להתייעץ קודם כל עם הרופא המטפל שלכם כדי שיוכל להמליץ על סוגי הפעילות שתוכלו לבצע. לעיתים כאבי הגב נגרמים כתוצאה מדלקת מקומית שצריכה להתרפא בטרם אתם מבצעים פעילות גופנית, ולכן מומלצת מנוחה עד שהכאבים ייעלמו. גם לפני שאתם מתחילים לתרגל יוגה, יידעו את המורה המעביר את השיעור כדי שיהיה מודע למצבכם הגופני. כך הוא יוכל להמליץ לכם מתי להימנע מביצוע תנוחות מסוימות ולדעת לשים לב אליכם בזמן התרגול בכיתה.

הודות לעושר הסגנונות של היוגה, תוכלו למצוא את התרגול המדויק עבורכם ועבור מצבכם הגופני. יוגה שיקומית או יוגה טיפולית המתמקדות בטיפול בבעיות גב, הן סגנונות שהתפתחו מהיוגה המסורתית במטרה לתקן את היציבה, להוריד את כאבי הגב ואת ההקרנות לגפיים ולהחזיר את יכולת התפקוד והתנועתיות. התרגול ביוגה שיקומית/טיפולית מתמקד בחיזוק הרגליים, הידיים וחגורת הכתפיים, הרחבת טווח התנועה וחיזוק הגמישות וחיזוק משמעותי של שרירי הליבה התומכים.

אם אתם "רק" סובלים מכאבי גב כרוניים או נקודתיים והתייעצתם עם רופא מטפל, תוכלו לתרגל סגנונות יוגה רכים יחסית כמו איינגר יוגה, בה התרגול נועד לתקן הרגלים שליליים של הגוף ולמנוע כאבים הנגרמים מהם, באמצעות אביזרים תומכים המאפשרים לשהות בתנוחות לאורך זמן. ויני יוגה היא סגנון יוגה רך ועדין המתאים לכל הגילאים ומותאם ספציפית לצרכים של המתרגל. הסגנון הזה מתמקד בעיקר בנשימה ככלי המוביל את הגוף ובכוחה המרפא של היוגה. גם האטה יוגה מומלצת לסובלים מכאבים הודות לתרגול הרך והעדין בה המשלב תנוחות קלאסיות, נשימה נכונה והרפייה ממושכת.

אם כבר התאוששתם מפציעת הגב ו(איזה מזל) לא סובלים יותר מכאבים, תוכלו, לאחר התייעצות עם הרופא (אתם לא פטורים מזה עדיין!), לתרגל סגנונות יוגה דינאמיים יותר כמו ויניאסה יוגה או אשטאנגה יוגה, אך להיות קשובים לגוף שלכם בכל תנוחה ולהימנע מביצוע תנוחות המסבות לכם כאב או מאמץ רב מדי, כדי למנוע נזק אפשרי לגוף. גם מורה היוגה שלכם יכול לסייע לכם בכך ולהמליץ לכם אילו תנועות לבצע בשינויים קלים או לא לבצע כלל. לרוב מדובר בתנוחות המשלבות קפיצה או כיפוף לפנים היוצר לחץ על החוליות התחתונות.

חשוב לציין כי אם אתם סובלים מכאבים או מפציעות, מומלץ שלא לבצע תרגול יוגה לבדכם. תרגול יוגה ללא השגחה הוא עסק קצת מסוכן, בעיקר עבור מי שאינו מבצע עדיין את התנוחות בצורה מדויקת. עם זאת, קיימות מספר תנוחות שניתן ואף מומלץ לבצע בבית לצורך הרפייה או הקלה על כאבי גב. התנוחה המובילה היא תנוחת הפיתול המסייעת רבות בהקלה על כאבי גב תחתון, וקל מאוד לבצע אותה בישיבה על הרצפה או על כסא.

הנחיות לתנוחת הפיתול: שבו זקוף על הרצפה בישיבה מזרחית או על כיסא כאשר הרגליים שלכם צמודות וכפות הרגליים יציבות על הקרקע. הניחו את יד שמאל על ברך ימין ואת יד ימין על הרצפה מאחוריכם או על ידית הכסא. שאפו פנימה והזדקפו ובנשיפה הפנו את הגב לימין ואת המבט מעבר לכתף ימין. השארו בתנוחה מספר נשימות, הרגישו שאתם "סוחטים" את עמוד השדרה. לאחר מכן בצעו את התרגיל לצד השני.

החלמה מהירה!

Sending
User Review
0% (0 votes)

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו

עזרו לנו לעזור לכולם

נתקלת בחוסר דיוק או שיש לך המלצה לשיפור התוכן? ספר לנו כדי שנוכל להשתפר עבור המטיילים הבאים!

יש לך תוכן מעניין על סיני שאת/ה רוצה לחלוק עם אחרים?

קח/י חלק במהפכה ואנחנו נדאג להוסיף את המידע בצורה מסודרת ומונגשת ל-Sinai Vibes

בקטע של טרמפ לסיני?

שווה לבדוק את קבוצת הפייסבוק "סיני – טרמפים, נסיעות והגעה"

כתבות נוספות באתר
רגע לפני שאתם משלמים את אגרת המעבר לסיני...
האם כבר ערכתם ביטוח נסיעות הכולל חילוץ והצלה?

כולנו רוצים שהטיול שלנו לסיני יעבור באופן חלק ונעים, אך לעיתים, מבלי שזה תלוי בנו דברים משתבשים. על מנת להיות מכוסים במקרה של פציעה, תאונה ותקלות נוספות בטיול, חשוב מאוד לערוך ביטוח נסיעות. למידע נוסף על ביטוח הנסיעות לחצו כאן

אל תפספסו את המקום שאהבתם!
מקום האירוח שעניין אתכם נקרא חושבים שמחר תזכרו את זה? כבר התאמצתם, חיפשתם ואפילו מצאתם מקום שמעניין אתכם.. יהיה קצת חבל אם מחר לא תזכרו איך קוראים לו. הכניסו את כתובת המייל שלכם כאן למטה וקבלו את פרטי המקום. קחו את הזמן לחשוב והזמינו כשנוח לכם!

פרטי מקום האירוח בדרך אליכם! 🙂
תרגישו חופשי לשלוח לעצמכם תזכורות למקומות אירוח נוספים מהאתר

שאלות? קבלו תשובות ממש מהר

לפעמים הרבה יותר נוח לנו פשוט לשאול שאלה ולקבל תשובה בזריזות 🙂
הצטרפו ל "
סיני – טיפים והמלצות" בפייסבוק וקבלו תשובות עכשיו!

דילוג לתוכן