יוגה למתחילים – איפה ואיך הכי כדאי להתחיל לתרגל?

היופי ביוגה הוא שאפשר לעשות אותה בכל מקום, כל עוד אתם יכולים להניח בו מזרן ויש לכם מספיק מקום למתוח את הזרועות לצדדים. אם אתם מחפשים את המקום המדויק עבורכם או אם אתם יוגיסטים בתחילת הדרך, בואו לקרוא מה מחכה לכם, על סוגי היוגה השונים וכמה טיפים שיוכלו לעזור לכם לתרגל בלי הפתעות לא צפויות.

קצרה היריעה מלפרט את כל היתרונות שהיוגה מעניקה לגוף ולנפש, אבל אנחנו ננסה בכל זאת. בראש ובראשונה – יוגה מחזקת אותנו, רגשית, מנטלית וגופנית; היא מלמדת אותנו לנשום נכון; היא מלמדת אותנו כיצד להחזיק את הגוף שלנו במצב אופטימלי וכיצד לשמור על יציבה טובה שתמנע מכאובים ובעיות גופניות. היוגה מלמדת אותנו סבלנות מהי, כיצד להתמודד גם עם תנוחות מאתגרות רק באמצעות נשימה נכונה ושמירה על תודעה צלולה, שגורמת לנו להעריך כל רגע של שרירים רועדים. היא גם מלמדת אותנו כיצד שינוי קטנטן בזווית של תנוחה מסוימת יכול לשפר פלאים את הדרך בה אנחנו מתמודדים עמה.

יוגה למתחילים
תרגול יוגה משותף בפארק. תמונה מ-Pexels

היתרונות של היוגה מתבטאים גם בדרך בה אנחנו מיישמים את האתגרים של התרגול בחיים עצמם – שינוי קטן בצורת החשיבה יכול לתת לנו זווית ראייה חדשה שתסייע לנו להתמודד עם מצבים מאתגרים בחיי היומיום; ההבנה כי נשימה נכונה יכולה להועיל גם במצבי לחץ וכעס שהעולם מזמן לנו בלי סוף, ושאפשר להתמודד בצורה חכמה ויעילה יותר עם השגרה באמצעות ריכוז והתמקדות במה שמאתגר אותנו, ולא באמצעות התעלמות מהקשיים.

אבל זה באמת על קצה המזלג. כל אחד לוקח מהיוגה את מה שהוא זקוק לו, וכפי שיש כמה דרכים ליישם אותה בחיי היומיום, יש מגוון דרכים בהן ניתן לתרגל אותה. כיום ישנן שפע של אפשרויות ללמוד יוגה למתחילים, בין אם בסטודיו, באוויר הפתוח או בתוך הבית. תכף נמנה את מגוון האפשרויות, אבל קודם נתחיל עם כמה טיפים שיכולים לעזור לכם ממש בשיעורים הראשונים.

יוגה למתחילים – סוגי יוגה

שיטות יוגה פופולריות וההבדלים ביניהן: כל שיטה משלבת את אותן תנוחות (או "האסאנות") בסדר ובקצב שונה. חלק מהשיטות דינמיות ומאתגרות יותר מבחינה פיזית, וחלקן רגועות יותר, מתמקדות בתודעה ואינן דורשות מאמץ גופני.

אולי יצא לכם להכיר את השמות השונים ואולי לא, אז כדי שתדעו פחות או יותר מה מחכה לכם בכל שיעור.

  • אשטנגה יוגה – נחשב לתרגול הפופולרי ביותר הודות לדינמיות והקצב המהיר שלו, והזרימה המהירה מתנוחה לתנוחה. באשטנגה יוגה יש 6 אסאנות בדרגות קושי עולות (לרוב מתרגלים רק 2 או 3) והיא מאתגרת מאוד פיזית ומיועדת למי שלא מפחד להזיע. הרבה.
  • איינגר יוגה – תרגול המתמקד בדיוק גבוה מאוד של האסאנות ושל מנח האיברים בהן, ולכן נעשה שימוש נרחב באביזרי עזר כמו שמיכות, רצועות, כיסאות ובלוקים שנועדו לתמוך בגוף בתנוחות השונות. השהייה בכל תנוחה היא ארוכה יותר ולפיכך התרגול יותר סטטי ופחות מאמץ. עם זאת, הוא מסייע מאוד לשינוי הרגלים גופניים רעים כמו יציבה לא נכונה וכו'.
  • ויניאסה יוגה – הויניאסה היא גרסה זורמת וגמישה יותר של האשטנגה יוגה והעקרון המנחה שלה הוא זרימה מתנוחה לתנוחה ושילוב נכון של תנועה ונשימה. יש דגש גדול יותר על הקשבה לגוף וגמישות פיזית ומנטלית. זו הסיבה שתרגול ויניאסה משתנה ממורה למורה ונתון לפירוש שלו.
  • האטה יוגה – פירוש המונח האטה הוא "היוגה של הגוף" ומתייחס לתרגול הפיזי של היוגה, אבל משתמשים בו גם כדי לתאר סגנון יוגה מאוד רך ועדין המתמקד בתודעה, בנשימה המערכות השונות בגוף. האטה יוגה מאוד תורמת לנשימה מסונכרנת ובהגברת המודעות שלנו למצב בו אנחנו נוכחים, אבל היא פחות מחזקת את הגוף, ומי שמחפש לעשות גם כושר לא ימצא בה את מבוקשו.
  • ויג'ננה יוגה – תרגול המתמקד במדיטציה באמצעות ישיבה נכונה, הקשבה פנימית ומודעת לגוף, שילוב של תנוחות, תרגול מודעות לנשימה ועוד.
  • ביקראם יוגה – תרגול שנוצא מתוך התפיסה שזיעה מטהרת את הגוף מרעלים ולכן הוא מתבצע בחום של 40 מעלות ו-40%לחות, וכולל 26 תנוחות קבועות שחוזרת על עצמן בכל תרגול. נזהיר מראש שביקראם יוגה לא מתאימה לכולם והדעות לגביה מאוד חלוקות. אבל, אם אתם מתמודדים טוב עם חום וסף הרגישות שלכם גבוה, ייתכן מאוד שתמצאו את עצמכם מתמכרים לה ומצליחים להתרכז ולמצוא את השקט הפנימי בתנאים נוחים יותר.

יוגה למתחילים – דברים שחשוב לדעת אם אתם סובלים מבעיה גופנית

חשוב מאוד (אנחנו לא יכולים להדגיש את זה מספיק) להתייעץ עם מורה יוגה לפני השיעור הראשון שלכם, במידה ואתם סובלים ממצב גופני כלשהו, על אחת כמה וכמה אם מדובר בבעיה פיזית כמו פציעת גב, בעיות ברכיים וכיו"ב. מאמץ יתר עלול להכביד על האזור ולהחמיר את הכאב או את הדלקת בו, לכן חשוב שתדעו כיצד לתרגל תנוחות מסוימות כדי לא לייצר עומס שיזיק לכם בהמשך. המורה ייעץ לכם מה לעשות וממה להימנע, ואיך לתרגל את התנוחות בצורה שתתאים לכם.

אם אתם סובלים מבעיה גופנית ואתם מעוניינים לטפל בה באמצעות היוגה, כמו פריצת דיסק לדוגמא, ייתכן מאוד שיוגה שיקומית/טיפולית תיתן לכם מענה מועיל. יוגה שיקומית נועדה לחזק את הגוף, להגמיש אותו כדי שיוכל להתמודד טוב יותר עם הכאבים ולספק לו טווח תנועה רחב יותר. התרגול רך ותרפיוטי יותר, ונועד לשפר גם את תפקוד מערכת העצבים, לשחרר מתחים וחרדות, לטפל בכאבים כרוניים וללמד יציבה ונשימה נכונות, שיכולות לשפר את התפקוד הכללי של הגוף ולהביא לירידה בכאב.

יוגה למתחילים – מאיפה כדאי להתחיל?

כבר כתבנו שהיופי ביוגה הוא שניתן לעשות אותה מכל מקום, כל עוד יש לכם מספיק מקום לאורך ולרוחב. לכן, גם אם עדיין לא ניסיתם ואתם רוצים לראות איזה סגנון מתאים לכם, אם בכלל, תוכלו למצוא מגוון מסגרות ללמוד בהן יוגה למתחילים.

סטודיו יוגה – ברחבי הארץ פועלים מאות, אם לא יותר, סטודיו'ים ליוגה המתרגלים שיטות שונות, ואלה הגדולים יותר מתרגלים מספר שיטות עם מספר מורים. לרוב תוכלו אליהם להגיע לשיעור ניסיון ללא עלות או בעלות מופחתת כדי להתנסות. הסטודיו מחולק לכיתות המכילות מספר משתנה של תלמידים, החל מ-10 ועד 30. שיטת התשלום מתבצעת במודל של מנוי חצי שנתי או שנתי, או בצורת כרטיסיית שיעורים עליה משלמים מראש. העלויות משתנות בהתאם לגודל הסטודיו, המיקום והיקף הפעילות שלו.

יתרונות לתרגול בסטודיו – בסטודיו'ים מתקיימים שיעורים לרוב לאורך כל ימות השבוע במגוון שעות, כך שכל אחד יכול לבחור את השעה והיום שמתאימים לו. בהרבה מקומות מתקיימים שיעורים בסגנונות שונים עם מגוון מורים כך שניתן לבדוק מה הכי מתאים לנו ולאיזה מורה הכי מתחברים. בנוסף, הרשמה לסטודיו, כמו לכל מסגרת, מייצרת מחויבות של הגעה והתמדה. מעבר לכך, הרבה תלמידים מעידים שהסטודיו שלהם הפך במרוצת הזמן לסוג של בית שני, שמרגע שנכנסים אליו טרדות היומיום נשארות מאחור ונשאר מרחב רגוע ושקט.

חסרונות – בסטודיו'ים הגדולים המחירים בהחלט לא זולים, וחלקם אף עוברים את ה-300 ₪ לחודש. כמו כן, לחלק מהאנשים פחות נוח לתרגל עם עוד 20-30 אנשים בחדר, על כל המשתמע – ריחות ורעשים שלא תמיד בא לנו להתמודד איתם בתרגול שאנחנו אמורים להיות בו מאוד צלולים ומפוקסים. בנוסף, לחלק מהאנשים, בעיקר למתחילים, החוויה יכולה להיות קצת overwhelming בשיעורים הראשונים.

יוגה למתחילים בבית – ניתן למצוא בקלות מגוון אפליקציות וסרטוני הדרכה חינמיים שניתן לתרגל איתם בבית והם באמת לא מצריכים שום דבר חוץ מבגדים נוחים, מזרן וזמן פנוי.

יתרונות – תרגול במרחב הפרטי יכול להועיל מאוד לאנשים שסף הגירוי שלהם נמוך והתרחשויות חיצוניות מוציאות אותם מריכוז. תרגול כזה בבית אינו דורש מחויבות למסגרת כלשהי ואם מצאתם מורה מקוון מועדף, אפשק להתקדם איתו לאורך זמן.

חסרונות – תרגול ללא הדרכה פיזית יכול ליצור מצב בו ביצוע התנוחות אינו מדויק ולכן התרגול פחות מועיל. תרגול בבית מחייב משמעת עצמית גבוהה ולא כולם יכולים להתמיד ללא עזרה חיצונית.

יוגה למתחילים – דברים שכדאי שתהיו מודעים אליהם

לפני שתניחו את המזרן ותצללו עמוק לתוך התנוחות, חשוב שתהיו מודעים לכמה דברים שיהפכו את התרגולים לפחות זרים ומוזרים, לפחות בפעמים הראשונות:

  1. המורים שלכם יגידו המון מילים מוזרות בהודית ובסאנסקריט, אין שום סיכוי שתבינו למה הם מתכוונים בהתחלה וייקח לכם כמה שיעורים עד שתקשרו בין שם התנוחה לאיך שמבצעים אותה (אולי חוץ מהשוואסאנה – תנוחת ההרפייה). כשזה יקרה, זה ירגיש נפלא!
  1. תתכוננו להזיע – תרגול של אשטנגה או ויניאסה יכול להיות מאוד מאמץ ופיזי. אל תתפלאו אם באחת מתנוחות הכלב מביט לאחור תגלו זיעה שנוטפת למטה על המזרן.
  1. הו שוואסאנה – תנוחת ההרפיה הנפלאה, בה נשכבים על הגב, שומטים איברים ונותנים לגוף, למוח ולנפש להירגע מהתרגול לכמה דקות. אל תתפלאו אם במהלך השוואסאנה תשמעו פה ושם נחירות של מתרגלים מסביבכם, זה סימן שהיא הצליחה מעבר למצופה.
  1. לתרגל בנוח – אנחנו משערים שלא חסרים לכם בגדים נוחים בארון שאפשר לתרגל איתם, אבל גם איתם חשוב להיות בררניים – מכנסיים קצרים מדי יכולים להיות מקור לאי נוחות במהלך תרגול, ומכנסיים ארוכים מדי יכולים להציק. חולצה רפויה מדי יכולה לחשוף יותר ממה שהתכוונו, וחולצה צמודה מדי יכולה לחנוק ולגרום לנו להזיע יותר. דאגו שיהיו לכם מכנסי יוגה נוחים שמאפשרים לגוף לזוז לאן שצריך ללא מאמץ. 
  1. ריחות וקולות זרים – חלל סגור שבו מבצעים תרגול פיזי יכול להקשות קצת בהתחלה, יש ריחות של רגליים, ריחות גוף, ולפעמים גם בורחת לה פעולה טבעית של הגוף באמצע השיעור. לא ביג דיל, אבל אל תגידו שלא אמרנו.
Sending
User Review
0 (0 votes)
מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? היו חברתיים ושתפו:
עזרו לנו לעזור לכולם

נתקלת בחוסר דיוק או שיש לך המלצה לשיפור התוכן? ספר לנו כדי שנוכל להשתפר עבור המטיילים הבאים!

יש לך תוכן מעניין על סיני שאת/ה רוצה לחלוק עם אחרים?

קח/י חלק במהפכה ואנחנו נדאג להוסיף את המידע בצורה מסודרת ומונגשת ל-Sinai Vibes

יורדים לסיני? הנה כמה דברים שאנחנו יכולים לעזור בהם:

הזמנת מלון – יש באתר מבחר מלונות מומלצים, ככל שהזמן עובר החדרים נתפסים והאפשרויות מצטמצמות. אגב, יש גם חושות!

הזמנת מונית מראש (אונליין באתר) – זה ידוע שלא יורדים לסיני מבלי להזמין מונית מראש באופן מסודר.

רכישת ביטוח נסיעות – סיני היא חו"ל, וכמו כל נסיעה לחו"ל חשוב לא לקחת סיכון, לרכוש ביטוח, ולצאת לחופש בראש שקט.

רכישת חבילת גלישה – להישאר בזמינות גם בסיני. חבילת גלישה לטלפון הנייד שחשוב לרכוש כבר מהארץ, עוד לפני הנסיעה. 

רגע לפני תשלום אגרת המעבר לסיני...
איך אתם מגיעים מהגבול למלון כבר סגרתם?

בזמן שאת אגרות המעבר לסיני ניתן לרכוש תמיד וללא הגבלה, כמות המוניות להזמנה מראש מוגבלת והן אוזלות במהירות. אם תזמינו מונית עכשיו נוכל להבטיח לכם נסיעה חלקה ונעימה מהגבול ועד מקום האירוח, במונית חדשה וממוזגת עם נהג זהיר שלא ממהר ללקוח הבא. למידע נוסף על שירות הזמנת מונית בסיני לחצו כאן. את אגרת המעבר לסיני תוכלו לרכוש גם מיד לאחר מכן.

דילוג לתוכן